اخبار

نمايش کليه اخبار  عمومي  تازه هاي بيمه  جهان خبر 

46 در صد از بیمه گران طی دو سال آتی از بلاکچین بهره میگیرند

زنجیره بلوکی یا بلاکچین چه ریسک‌ها و فرصت‌های ذاتی را در صورت بهره‌برداری از این فن‌آوری جالب به همراه دارد؟
افق بیمه| شرکت اکسنچور در بررسی خود اعلام کرده است: انتظار می‌رود 46 درصدد از بیمه‌گران طی دو سال آتی از زنجیره بلوکی بهره‌برداری نمایند و 84 درصد اظهار می‌کنند که این فن‌آوری روش تجارت و کسب و کار آنان را تغییر خواهد داد
به گزارش سرویس بین الملل ، زنجیره بلوکی، امکانات جالبی برای بیمه‌گران حمایت و غرامت (P&I) ارائه می‌دهد اما اجرای آن بدون ریسک و چالش نیست.
چگونگی کارکرد فن‌آوری زنجیره بلوکی
فن‌آوری زنجیره بلوکی، اصطلاحی است که چندین صنعت را درگیر خود کرده است و به آنها نوید انقلابی در پردازش‌های آنان داده است.
میشل مینلی مدیر عامل یک شرکت فن‌آوری می‌گوید: زنجیره بلوکی، یک دفتر کل توزیع‌شده است که مدخل‌های آن در کل یک شبکه عامل ذخیره می‌شود.
در زنجیره بلوکی، مشارکت‌کنندگان به این مدخل‌ها در یک زنجیره، اضافه می‌کنند اما نمی‌توانند مدخل‌های قبلی را حذف یا اصلاح کنند. توافق، زمانی حاصل می‌شود که ویرایش هر فرد از دفتر کل با هم همخوانی داشته باشد؛ مدخل‌های ناشناخته همواره با عنوان نامتناسب، ناقص یا مشکوک شناخته می‌شود.
در آغاز، فن‌آوری زنجیره بلوکی به عنوان محرک واحدهای پولی دیجیتالی عمل می‌کرد زیرا یک مشکل تدارکاتی را حل کرده بود: نیاز به شخص ثالث مانند بانک برای ضمانت ثبت انتقال پول بین دو طرف معامله.
میشل تاگارت می‌گوید: وجوه را نمی‌توان دوبار هزینه کرد زیرا وجود آنها وابسته به تراکنش‌هایی است که آنها را ثبت می‌کنند. به جای رونوشت از ارزش‌ها، دفترکل به طور مستمر از طریق یک سری تراکنش، بروزرسانی می‌شود و جزئیات افراد را در هر زمان عملیات، نشان می‌دهد.
اما مؤسس و مدیر شرکت تجزیه و تحلیل کوینسی اظهار می‌دارد: همین الگو می‌تواند در دیگر انواع تراکنش‌های حساس به اجرا گذاشته شود. برای مثال، زنجیره بلوکی اجازه می‌دهد تا داده‌های حساس بین طرف‌های معامله به اشتراک گذاشته شود و امکان هر نوع دستبرد یا دستکاری را کاهش یا از بین ببرد. همچنین، این فن‌آوری می‌تواند مقدار زمان لازم برای برخی تراکنش‌ها را کاهش دهد.
هلن بکت می‌‌گوید: قابلیت‌ تغییرناپذیری زنجیره بلوکی، شریک مطلوبی برای بیمه است زیرا تصفیه‌ها و رفع اختلافات (تطبیق حساب‌) بین طرف‌های مختلف در زنجیره بیمه و بیمه اتکائی می‌تواند بسیار سخت و طولانی باشد.
وجود یک ثبت واحد که هیچ یک از طرفین نتوانند آن را کنترل کنند، می‌تواند بسیاری از اختلافات را پیش از آغاز، حل کند.
فواید زنجیره بلوکی برای صنعت بیمه
بیمه‌گران می‌توانند هزاران کارکرد برای سیستمی متصور شوند که دقت خود را خود تأیید می‌کند، وابسته به شرکت یا سرور خاص نیست و می‌تواند درصورت تحقق برخی شرایط، به صورت خودکار، بعضی از عملیات‌ها را به انجام رساند. فرصت‌های زنجیره بلوکی در بیمه در ابتدای راه اکتشاف است.
شفافیت
از آنجائی‌که فن‌آوری زنجیره بلوکی، توزیع می‌شود و مشارکتی است، فرصت‌های نوینی برای شفافیت در حوزه بیمه ارائه می‌دهد. آدریان کلارک مؤسس بستر دیجیتالی مبتنی بر زنجیره بلوکی می‌گوید: «این، دقیقاً همان چیزی است که صنعت به آن نیاز دارد.»
برای مثال، شفافیت‌ بیشتر، به مشتریان کمک می‌کند تا چرایی و چگونگی مدیریت خسارت‌شان درک شود. به عقیده کلارک، این می‌تواند سبب کاهش هزینه قضایی در صورت بروز سوءتفاهم شده و روند خسارت را کارآمدتر نماید.
امنیت بهتر از طریق هوش خواب
ابی گالگاس اظهار می‌دارد: زنجیره بلوکی می‌تواند تراکنش‌های مشتری-بیمه‌گر را از طریق اجرای سیستم BYID یا همان «هویت شخصی خود را بیار» (به اختصار: هوش‌خواب) تسهیل کند.
ویرایش‌های اولیه این سیستم وجود دارد. این سیستم‌ها توسط واسط برنامه‌نویسی کاربردی یا API تقویت می‌شود. آنها با داشتن یک ویژگی عمومی یعنی: گزینه‌های مربوط به ورود با شناسه کاربری گوگل یا فیس‌بوک، کاربرد API را عملیاتی می‌کنند و به افراد اجازه می‌دهند تا از مجموعه‌ای از شناسه‌های مدخل معتبر برای طیف وسیعی از کارکردها، بهره برداری نمایند.
آرمین ابراهیمی مؤسس و مدیر عامل شرکت شوکارت می گوید: در زنجیره بلوکی، اعتبار هویتی وابسته به هیچ شرکت یا سرور خاصی نیست. درعوض، کاربران، هویت خود را از طریق دستگاه [تلفن هوشمند] خود نشان می‌دهند و انتخاب می‌کنند که آیا می‌خواهند آن را به اشتراک بگذارند و فرد مورد نظر را نیز انتخاب می‌کنند. حذف نام کاربری و رمز عبور، تراکنش‌ها را سرعت می‌بخشد و تعداد داده‌های دردسترس هکرها را کاهش می‌دهد و سبب بهبود اطمینان در فردی می‌شود که وارد حساب کاربری شده و نشان می‌دهد که این فرد، دقیقاً صاحب حساب است.
بهبود مدیریت خسارت از طریق قراردادهای هوشمند
قراردادهای هوشمند، طرف‌های قرارداد را درحین احقاق برخی الزامات و انجام برخی گام‌ها، رصد می‌کنند. هنگامی که شرایط مطلوب حاصل شد، قرارداد هوشمند به صورت خودکار، برخی عملیات‌ها را مبتنی بر آن شرایط اجرا می‌نماید.
جیمز مادسلی می‌گوید: «قرارداد هوشمند بیمه زندگی می‌تواند فوراً و پس از فوت بیمه‌گزار، از طریق پرداخت الکترونیکی گواهی فوت، وجوه را به ذی‌نفع پرداخت نماید.»
مایک دو وال، از شرکت گلوبال آی‌کیو‌اکس اظهار می‌دارد: قراردادهای هوشمند بدون نیاز به طرف ثالث برای تأیید احقاق شرایط، خود را رصد می‌کند. این قابلیت به شرکت‌های بیمه اجازه می‌دهد تا روندهای روزمره خود را دیجیتال‌سازی نمایند.
با حذف نیاز به انسان برای بررسی خسارت‌های روزمره، قراردادهای هوشمند می‌توانند خسارت‌ها را هرچه‌سریع‌تر حل و فصل نمایند و کارکنان خود را برای خسارت‌های بسیار پیچیده‌تر گسیل کنند.
راجه شیرساگار از شرکت دی‌زون، تشریح می‌کند: قراردادهای هوشمند می‌توانند مدیریت خسارت را مؤثرتر کنند. برای مثال، یک قرارداد هوشمند می‌تواند خسارت‌ها را به صورت خودکار ثبت کند و جزئیات خاص را اثبات نماید و پرداخت را هنگامی که برخی شرایط خاص محقق شد، پرداخت نماید. همچنین، این قراردادها را می‌توان برای پیگیری تعداد و انواع خاصی از خسارت‌ها و مشتریان معین، استفاده نمود.
ساختارهای جدید و آمادگی برای آینده
کاربرد ابزارهایی مانند BYID و قراردادهای هوشمند، می‌تواند نه تنها به مدیریت سریع‌تر خسارت‌ها بینجامد بلکه می‌تواند سبب توسعه برخی محصولات بیمه‌ای که پیش‌تر برای مشتریان و بیمه‌گران بسیار سخت و طاقت‌فرسا می‌نمود، گردد.
اولک شسکتاکوف می‌گوید: برای مثال، برخی شرکت‌ها از قراردادهای هوشمند برای ارائه بیمه تأخیر در پرواز استفاده می‌کنند. مشتریان داده‌های پرواز را با زمان تأخیر وارد می‌کنند و درصورتی که پرواز طولانی‌تر از زمان منتخب باشد، قرارداد هوشمند، به‌صورت‌خودکار، خسارت مشتریان را می‌پردازد. به‌دلیل‌آن که این تراکنش ساده بوده و مبتنی بر یک مجموعه واحد از داده‌ها است، فن‌آوری زنجیره بلوکی می‌تواند این کار را بدون دخالت ارزیابان خسارت انجام دهد (البته شرایط غیرمتعارف و مستثنی نیز وجود دارد).
شرکت ویلیس تاورز واتسون‌ اظهار می‌دارد: فن‌آوری زنجیره بلوکی به‌ویژه برای تحولات نوظهور در بیمه مطلوب است. برای مثال، سازگاری زنجیره بلوکی، سازمان‌ها را توانمند می‌سازد تا با آسودگی بیشتری به تغییرات سریع در فن‌آوری، ریسک و انتظارات مشتریان پاسخ دهند.
مانند هر فن‌آوری جدید دیگری، زنجیره بلوکی برخی دغدغه‌ها را برای شرکت‌های بیمه به همراه دارد.
شرکت سی‌ام‌اس‌وایر می‌گوید: امنیت، مهم‌ترین دغدغه‌ است. زیرا شرکت‌های مبتنی بر زنجیره بلوکی، شاهد آن هستند که محصولات آنان، دستکاری شده است؛ حال، با ابزار غیرقانونی یا افرادی که به صورت قانونی کارکردهایی را اجرا کرده‌اند که پیامد‌های پیش‌بینی‌نشده‌ای برای آنها درپی داشته است.
شرکت کوتی تبیین می‌کند: برای مثال در سال 2016، هکرها از یک نقض در یک کد در یک شرکت خودکار غیرمتمرکز اثریوم (DAO) استفاده کردند تا پول دیجیتالی برداشت کنند. پیش از آن‌که هکر متوقف شود، 70 میلیون دلار به سرقت رفته بود.
مؤسس بیت‌کوین افریکا اظهار می‌دارد: فن‌آوری زنجیره بلوکی در فاز رشد خود قرار دارد و با ناکارآمدی خود مورد چالش واقع شده است. هرچه داده‌های بیشتری به دفتر کل اضافه شود، انرژی و زمان بیشتری برای انجام تراکنش نیاز خواهد داشت و این، پردازش را آهسته‌تر می‌کند.
همچنین، این ناکارآمدی‌ها،‌ توان گسترش طرح‌های زنجیره بلوکی را محدود می‌کند. سیستم‌های زنجیره بلوکی باید این ناکارآمدی‌ها را کنار بزنند تا بتوانند قول خود را برای تراکنش‌های سریع‌تر برای شرکت‌های بیمه و مشتریان محقق کنند.
شرکت گرین تک مدیا، می‌گوید: صرف انرژی در فن‌آوری زنجیره بلوکی یک دغدغه درحال رشد است. در سال 2018، بیت‌کوین 2/0 درصد از کل مصرف انرژی و توان افراد را در جهان صرف کرد که بیشتر از انرژی کل جمعیت کشور بلغارستان است. شرکت گریست تبیین می‌کند: اگر این روندها ادامه پیدا کند، کاربردهای زنجیره بلوکی می‌تواند انرژی بیشتری از کل تلاش انسان [روی زمین] تا سال 2020 را صرف خود کند.



نوشته شده در 24/4/1398
تعداد مشاهده اين صفحه : 72 بار
کد خبر : 143
[نمايش نسخه قابل چاپ اين خبر]    [ارسال براي دوستان]
  جديدترين اخبار  جستجو آرشيو اخبار
 
 






کلیه حقوق این پايگاه متعلق به پژوهشكده بيمه وابسته به بیمه مرکزی جمهوري اسلامي ايران بوده و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است